Thursday, April 30, 2009

Chua Soi Lek joins PAKATAN RAKYAT????

PETALING JAYA, 30 April 2009: MCA deputy president Datuk Seri Dr Chua Soi Lek has publicly admitted for the first time that he is being courted by Pakatan Rakyat parties.

He has been turning the idea of defecting over and over in his mind ever since it was proposed following the sex video scandal that resulted in his resignation from all party and government posts in January 2008.

Blogs have been speculating about the possibility of Chua leaving the MCA and Barisan Nasional (BN), but the former health minister has yet to make up his mind. He has, however, no qualms speaking openly about it.

"There are approaches made to me to jump ship. I should not deny it, because sooner or later this thing will come out in the open," he told The Nut Graph in an exclusive interview yesterday.

He said he has also received suggestions that his son, Labis Member of Parliament (MP) Chua Tee Yong, should quit the party as well.

"[Leaving the party was one of the] many options being tossed around. That's true. A lot of people have seen me quietly. A lot of people also want me to persuade my son to resign as an MP, thereby forcing a by-election.

"And since Johor has always been regarded as the fortress of the BN, that would be a good testing ground," he said.

Chua said he has not yet considered which party he would join if he left the MCA. He declined to reveal which parties had approached him.

"The options are very limited," he noted.

Breaking point?

Despite the sex video scandal, Chua is more tenacious than his opponents may have bargained for. He has definitely not faded into political oblivion. Indeed, he was returned uncontested as the MCA Batu Pahat division chief in the divisional polls last July.


Ong Tee Keat
In the October party polls, his popularity was again proven when he beat then secretary-general Datuk Seri Ong Ka Chuan in the deputy president's contest. Despite his political comeback within the MCA, the offers for him to join another party have continued as the rift between him and president Datuk Seri Ong Tee Keat remains open.

Even after coming clean about his sex scandal, Chua has been criticised by Ong for being morally tainted. The war of words between the two leaders went on right up to the party elections.

Chua was considered effectively sidelined when Ong, as the new president, gave him the newly formed Government Policy Monitoring bureau, while excluding him from the Johor MCA line-up.

Despite Ong's denials that he was isolating Chua, the deputy president now feels his role in the MCA is diminished. Chua said his position as head of the bureau required him to be critical, but his comments were not accepted.

"I'm willing to resign [from the bureau]. My character is such that if I cannot function in a role that I'm given, I'm willing, and I'm seriously considering resigning," he said.

Torn

Noncommittal about when he would decide to leave the MCA, Chua said the recent spate of by-elections has kept him with the party because of his loyalties to the BN.

"This is the party where I've spent over 20 years. As a party man, when it's time to contribute to the party, I should do it. During the recent by-elections, I played a role. It's not good for me to jump ship just like that; people will say you are just an opportunist."

But the writing appears to be on the wall, and Chua admitted that he is at a crossroads.

"I don't jump ship because I'm disgruntled and unhappy. I don't think I will do that. I will jump ship only when I find I have no meaningful role to play," he said.

TNG: Tell us about your role as head of your party's government policy-monitoring bureau.

Chua: You can say my role is very limited despite being the second man in the second largest component party. Limited in the sense that I do not hold any government post.

As for being chairman of the monitoring bureau, I used to be very active the first three months. After that I found that by being critical of other people, somehow or other people don't take kindly to me. They think I have a very personal agenda. So I thought, if society is like that, they don't want others to be critical, then I come to accept the fact that I should be more toned down.

So, how is the bureau functioning now?

I must admit that it's not been functioning in the last four months.



keluar-keluar....ajak rmai lgi keluar...anda sudah insaf dr.chua.....

Selesema Babi mengganas.....

Langkah Penting Pencegahan Selesema Babi (Swine Influenza)

29/04/2009 : Swine Influenza

RISALAH - Langkah Penting Pencegahan
- Etika Batuk : Bahasa Malaysia | Cina | Tamil | English
- Pandemik Influenza : Pastikan tangan anda bersih : Bahasa Malaysia | Cina | Tamil | English
RISALAH - Maklumat Tambahan
- Influenza : Virus Influenza : Bahasa Malaysia | Cina | Tamil | English
- Pandemik Influenza : Soalan yang sering ditanya: Bahasa Malaysia | Cina | Tamil | English
- Pandemik Influenza : Apa yang anda perlu Tahu: Bahasa Malaysia | Cina | English
- Pandemik Influenza : Penggunaan Penutup Mulut : Bahasa Malaysia | Cina | Tamil | English
- Petua pengendalian makanan yang selamat : Bahasa Malaysia | Cina | Tamil | English
- Avian Influenza : Apa yang anda perlu Tahu : Bahasa Malaysia | Cina | Tamil | English
POSTER
- Basuhlah tangan dengan betul
- Penutup mulut dan hidung : Cara penggunaan

selepas selesema babi....selesema apa pulak akan mengganas....adakah selesema katak?????

Dari P.Pinang ke Selangor Pulok........PRK lagi....

ADUN Kota Alam Shah, M Manoharan yang sedang ditahan di bawah ISA, dipercayai sedang menimbang untuk mengosongkan kerusi tersebut, demikian Malaysiakini difahamkan.

Satu sumber yang rapat dengan peguam tersebut berkata, beliau semakin kecewa kerana tidak dapat memberi khidmat kepada para pengundinya di DUN tersebut.

manoharan wife hindraf deepavali message 281008 s pushpaneela"Beliau juga menyedari bebanan yang ditanggung oleh isterinya yang terpaksa menjadi wakilnya semasa ketiadaannya sekarang," tambah sumber itu.

"Isterinya, S Pushpaneela (kanan), terpaksa membahagikan masanya antara menjadi empat anak-anak mereka, menjaga firma guamannya dan kawasan pilihanrayanya.," kata sumber itu lagi.

Manoharan ditahan di bawah ISA pada 13 Disember 2007 bersama empat lagi pemimpin Hindraf.

Beliau merupakan penasihat undang-undang Hindraf, yang telah diharamkan oleh kerajaan.

Manoharan bertanding atas tiket DAP di DUN Kota Alam Shah, Selangor dalam pilihanraya umum tahun lalu, dan berjaya menewaskan calon BN dari Greakan, Ching Su Chen dengan majoriti 7,184 undi.

tak nak bertanding jugak ke bn??? atau masih kecut perut lgi eh????
keh...keh...keh.....

Wednesday, April 29, 2009

iDEA & USUL Baru Mamak Pangkor di Sidang DUN Perak nanti.....

Pejabat Setiausaha Dewan Negeri Perak telah menerima satu usul untuk melucutkan V Sivakumar dari jawatan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak.

zambry abdul kadirUsul tersebut dicadangkan oleh Menteri Besar, Datuk Seri Zambry Abd Kadir dan disokong oleh ADUN Sungai Rapat, Datuk Hamidah Osman.

Menurut Setiausaha DUN Perak, Abdullah Antong Sabri, usul tersebut telah diberi notis untuk dibawa di dalam mesyuarat pertama, penggal kedua, DUN Perak ke-12 pada 7 Mei depan.

"Sekiranya usul ini diluluskan di dalam mesyuarat tersebut, maka urusan mesyuarat berikutnya ialah pemilihan Speaker DUN yang baru akan dibuat," katanya dalam surat yang dihantar kepada ADUN Perak.

kalau la speaker koyak kertas usul tu??
bn apa bleh buat??? just wait n see.......................

Tuesday, April 28, 2009

Bila Speaker Hilang Kuasa..........

IPOH: Persidangan Dewan Undangan Negeri Perak akan diadakan pada 7 Mei 2009. Satu tarikh terdesak, yang ditetapkan oleh kerajaan negeri kudeta tanpa persetujuan atau pengetahuan speaker Dun V Sivakumar.

Kerajaan kudeta pimpinan DS Zambry AK, tidak mempunyai pilihan, selain wajib mengadakan sidang DUN dengan segera kerana tempoh waktu mengenapkan enam bulan daripada tarikh sidang Dun terakhir diadakan hanya tinggal beberapa hari lagi. Dewan mesti bersidang pada tarikh paling lewat sebelum berakhir Mei 2009 (kalau tak silap pada 16 Mei). Jika tidak bersidang, maka secara automatis dewan undangan negeri Perak terbubar.

Pembubaranlah perkara yang paling ditakuti Umno/BN.

Beberapa kes mahkamah juga masih tergantung. Namun adalah dipercayai, ia akan diselesaikan atau terselesai menjelang atau sebelum persidangan DUN itu. Kes saman DS Mohammad Nizar Jamaluddin yang mempertikaikan perlantikan Zambry sebagai menteri besar adalah antara kes yang tersangat relevan.

Jika perlantikan Zambry ini benar atau mengikut perlembagaan negeri, mengapa pula Zambry memohon mahkamah membuat periystiharan bahawa beliau adalah Menteri Besar yang sah ? Yang pasti tentu ada kekeliruan dan asas yang boleh dipertikaikan dalam hal ini. Sehingga ini mahkamah peresekutuan menolak permohonan Zambry agar dia diisytiharkan sebagai MB yang sah

Semua ini akan menjadi precedent (ketentuan dan contoh) dalam system perundangan Negara. Ia akan menjadi bahan rujukan dalam kes seumpama ini pada kemudian hari. Gobind yang dihalau keluar dewan rakyat dan kemudian digantung perkhidmatannya sebagai MP juga telah menyaman Speaker Dewan Rakyat. Semuanya “dibenarkan” kini setelah kes Zambry menyaman speaker V Sivakumar dan mahkamah membuat keputusan bahawa Sivakumar salah dalam membuat keputusannya terhadap Zambry.

Maka begitulah juga yang dipertikaikan oleh Gobind. Ertinya speaker kini tidak lagi mempunyai immuniti, malahan sesiapa sahaja rakyat bolehmendakwa sesiapa sahaja yang membuat kenyataan dalam DUN mahupun Dewan Rakyat kerana imuniitinya kini boleh dicabar di mahkamah dan mahkamah boleh mengatasi keputusan DUN ataupun Dewan Rakyat.

Sesungguhnya semua ini mengundang bahaya .

Pada 7 Mei nanti, adalah dijangkakan bahawa satu “keributan” akan berlaku. Speaker Sivakumar masih berkuasa dalam DUN. Beliaulah yang akan menentukan segala perjalanan dalam DUN. Tentunya perkara asas yang menjadi persoalan ramai ialah kedudukan kerusi anggota DUN.

Nizar dan barisan Adun Pakatan Rakyat tentunya tidak perlu berganjak daripada kerusi yang sudah diduduki sebelum ini, iaitu di sebelah kanan Speaker Dewan. Nizar menduduki kerusi pertama di barisan kerusi sebelah kanan speaker, manakala Zambry dan Adun BN di sebelah kiri speaker.

Persoalannya apakah susun atur kedudukan Adun ini sudah diatur semula. Kalau sudah dimaklumkan dan disusun semula kedudukannya, maka ia atas arahan siapa. Yang pasti bukan arahan speaker .

Pada persidangan DUN 7hb Mei nanti, tentu akan berlaku keributan terutama perebutan kerusi tempat duduk adun-adun. Zambry tentunya mahu menduduki kerusi pertama yang diduduki Nizar. Namun Nizar tentunya tidak akan berganjak kerana secara perlembagaannya beliau belum meletakkan jawatan sebagai menteri besar.

Mahu tidak mahu semuanya akan terpulang pada speaker. Inilah antara perkara yang akan menarik perhatian ramai. Selepas hal ehwal kedudukan kerusi ini selesai, siapa pula yang akan dijemput oleh speaker untuk menyampaikan watikah titah ucapan kepada Paduka Seri Sultan Perak yang akan bertitah merasmikan persidangan.

Saya jangka, speaker sekali lagi mahu tidak mahu akan menjemput Nizar selaku Menteri Besar yang sah untuk menyerahkan watikah titah ucapan itu. Maka keributan akan berlaku kerana Zambry akan menentang keras.

Apakah agenda persidangan ? Siapa yang akan menetapkan agendanya. Tentunya dengan kelulusan speaker ?

Atau apakah sebaik speaker berucap, maka Zambry akan terus mengusulkan undi tidak percaya pada Nizar dalam usahanya melucutkan dan mengesahkan bahawa Nizar telah tidak menerima mandate dewan undangan negeri.

Namun sebelum Zambry dapat berbuat demikian, saya jangka Speaker dengan kuasa yang ada padanya terus mengeluarkan perintah keluar dewan pada Zambry dan enam exconya dan selepas itu mengusulkan undi tidak percaya pada Nizar. Sekali pun Zambry dan enam exco berkenaan tidak keluar dewan, ia tidak menjadi halangan bagi Speaker kerana beliau akan hanya menghitung siapa yang diputuskannya layak mengundi. Hasil undian akan pasti memihak pada Nizar akhirnya.

Yang pastinya, dengan segala apa jua dayanya, Zambry , Umno dan BN akan berusaha menghalang apa jua kuasa yang boleh diperintahkan oleh speaker.

AYUH RENUNG DAN FIKIR.

Mamak Pangkor Kecewa Lagi..



Mahkamah Persekutuan hari ini menolak permohonan Zambry supaya diisytiharkan sebagai MB yang sah. Keputusan itu dibuat oleh kelima-lima hakim. Dalam penghakiman tersebut, mereka sebulat suara berpendapat kes itu perlu dirujuk dan dibicarakan di Mahkamah Tinggi bukan Mahkamah Federal.

Nampaknya jalan pintas yang cuba diguna oleh Zambry melalui peguam-peguamnya telah dipintas juga oleh para hakim yang arif lagi bijaksana. Zambry gagal menggunakan Mahkamah Persekutuan untuk mengisytiharkannya sebagai MB yang sah. Dia berbuat demikian sebab tertekan dengan gelombang rakyat yang tidak mengiktiraf sebagai MB yang sah di Perak. Kemana sahaja dia pergi rakyat mencemuhnya dan mengelar MB haram.

Dalam kes yang difailkan oleh Zambry pada beberapa hari yang lepas, beliau menuntut Mahkamah Persekutuan untuk mentafsir:

1) Samada Sultan Azlan Shah mempunyai kuasa menolak permohonan Nizar untuk membubarkan DUN apabila beliau hilang kepercayaan DUN.

2) Apabila Sultan tidak mempersetujui permintaan Nizar, adalah dianggap Nizar dan EXCOnya telah meletak jawatan.

3) Apabila Nizar tidak mahu meletak jawatan, Sultan mempunyai hak untuk melantik Zambry berdasarkan Artikel 16(2) Undang-undang Tubuh Negeri Perak, selepas Sultan berpuas hati Zambry mendapat kepercayaan DUN.

Zambry mahu Mahkamah Persekutuan membuat pengiktirafan bahawa beliau merupakan Menteri Besar Perak yang sah dari tarikh perlantikannya iaitu 6 Februari 2009. Zambry membuat permohonan kepada Mahkamah Persekutuan untuk mentafsir Artikel 16(2) Undang-undang Tubuh Negeri Perak.

Dengan itu, kes permohonan Zambry bagi mengisytiharkannya sebagai MB yang sah akan dibicarakan di Mahkamah Tinggi.

Wednesday, April 22, 2009

Lelong Camry....Dapat Perdana baru!!!! Ayoyo...!!!

IPOH, April 22 - Setelah dilelong dan terjual Toyota Camry, sejumlah Proton Perdana baru akan dibeli untuk para exco, kerana Perdana lebih murah dan lebih melambangkan semangat kenegaraan, kata Zambry.

"Kita sedar kos penyelengaraannya tinggi tetapi kita akan bincang dengan Proton mengenai hal ini agar tak banyak kos penyelengaraan terlibat, katanya.


ish...ish...x habih-habih ag ngn pembaziran puak-puak ni.....ni ekonomi meleset sekarang...nk lgi tuko kete...kalau la ekonomi stabil....angkat MERZZZZ kot....

Jom Masuk 'U' n Matriks Education.....


1. Permohonan Program Pengajian Lepasan SPM/Setaraf Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) bagi sesi akademik 2009/2010 akan diumumkan pada 1 Mei depan.

2. Keputusan permohonan Program Matrikulasi KPM telah diumumkan pada 17 April lepas dan tarikh pendaftaran ke kolej matrikulasi KPM ialah pada 11 Mei.

3. Calon yang berjaya akan diberi pilihan sama ada untuk mengikuti Program Matrikulasi di Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) atau Program Pengajian Asasi/Diploma di IPTA.


4. Sebarang rayuan hendaklah melalui e-Rayuan mulai 1 Mei ini melalui laman web http://upu.mohe.gov.my

Pilihan Bagi Pelajar Ke Program Lepasan SPM/Setaraf IPTA

Pelajar yang berjaya dalam permohonan memasuki Program Pengajian Lepasan SPM/Setaraf Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) bagi sesi akademik 2009/2010 akan diberi pilihan untuk memilih satu daripada dua program yang akan ditawarkan kepada mereka.

Menurut kenyataan Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) Rabu calon yang berjaya akan diberi pilihan sama ada untuk mengikuti Program Matrikulasi di Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) atau Program Pengajian Asasi/Diploma di IPTA.

Menurut kenyataan itu lagi penawaran dua program itu adalah ekoran persetujuan antara KPT dengan KPM pada September tahun lepas untuk menggunapakai dasar tawaran terbuka bagi calon yang layak.

Keputusan permohonan kemasukan ke IPTA di bawah program itu akan diumumkan pada 1 Mei depan manakala keputusan Program Matrikulasi KPM diumumkan pada 17 April lepas dan tarikh pendaftaran ke kolej matrikulasi KPM ialah pada 11 Mei.

Sekiranya seseorang calon mendapat kedua-dua tawaran itu, calon boleh menolak satu daripada tawaran berkenaan dan jika calon telah mendaftar ke Program Matrikulasi, nama calon tidak akan diproses untuk pertimbangan kes rayuan kemasukan ke IPTA.

Calon yang tidak mendapat sebarang tawaran boleh mengemukakan rayuan melalui e-Rayuan mulai 1 Mei ini melalui laman web http://upu.mohe.gov.my.

Tuesday, April 21, 2009

Petua yg x boleh pakai......

VITAMIN D

Bernama melaporkan satu kajian dari Australia perihal pendatang Afrika serta rakyat Australia yang kekurangan vitamin D dalam darah kesan sampingan dari memakai purdah.

Jika anda berpeluang meneliti imej di bawah yang diambil dari USATODAY , anda akan dapati vitamin D boleh diperolehi dari bahan tenusu yang diperkayakan dengan vitamin D serta ikan seperti salmon dan kod.

Mungkin rakyat Australia berketurunan Afrika tidak mampu membeli makanan segar seperti susu dan ikan. Faktor ini yang mungkin menyumbang kepada kekurangan vitamin D.

Kajian menunjukkan hanya beberapa sentimeter persegi kulit sahaja yang perlu terdedah kepada cahaya matahari untuk mendapat bekalan vitamin D dari sang suria. Kekurangan ini boleh ditampung dengan pemakanan atau pil tambahan.

Di USA , 29 % kaum kulit hitam dari Afrika berbanding mereka yang datang dari Mexico yang hanya 7.5% memiliki kandungan vitamin D dalam darah yang sangat rendah. Sila rujuk jadual di bawah.

Kesimpulannya, bukan pemakaian purdah punca kepada masalah kekurangan vitamin D di kalangan rakyat Australia atau sesiapa jua tetapi banyak faktor lain yang perlu diambilkira.

Sudahkah anda mendaftar sebagai Pengundi???

Sila layari laman web SPR di www.spr.gov.my untuk semakan Rang Daftar Pemilih Tambahan Suku Tahun Pertama 2009.

Sebarang kesilapan pendaftaran, pemilih bolehlah membuat pembetulan dengan menghantarkan pembetulan tersebut ke alamat e-mel: info@spr.gov.my atau menulis surat atau datang sendiri ke mana-mana pejabat Pilihan Raya Negeri atau Ibu Pejabat SPR di Putrajaya...

Gomo Kelate Gomo...


SABTU INI SAAT YANG PALING MENDEBARKAN PERTEMUAN ANTARA KELANTAN DENGAN SELANGOR..HUHUHUHUUU....GOMO KELATE GOMO...
GOMO SAP MENE...KEH..KEH..KEH...HUAHUAHUA.....

Monday, April 20, 2009

Fatwa seorang artis yg Karut lgi Marut!!!!!!!!!

malam tadi aku nengok program mentor ni terbitan TV3 (dah takde citer nak tengok). Ada simamat Awie ni cakap dekat remaja yang tengah ujibakat kununnya saper penyanyi rock boleh masuk syurga. Fatwa baru dari Ustaz Rock Awie dan Mufti-mufti brand @#$! tolong nasihatkan kat Ustaz Awie ni jangan babitkan agama kalau anjur program maksiat sebegitu. Terpekik terlolong tiba2 pandai keluar fatwa agama. Geleng kepala aku dan isteri dengar Awie cakap macam tu.

Ustaz Awie cakap lebih kurang camni Seorang penyanyi rock seorang yang jujur, kebanyakkan penyanyi rock senang masuk syurga” .


Kenyataannya, kebanyakkan artis-artis sekarang ini hanyut terlalu jauh dan menyimpang dari agama namun mereka masih jadi idola masyarakat. Kenapa lah kurang sangat orang kita menyanjung ustaz serta para ilmuan. Adakah ini didorong oleh kuasa yang ada pada pihak pemimpin. Cara mereka mencorak masyarakat agar terus leka dan dibuai oleh kemaksiatan.



Nak harapkan para ustaz dan mufti-mufti jenama @#$! ni memang tak boleh nak harap. Tapi kalau politik mereka yang terkedepan. Pantang Ngeh baca ayat Quran berkokok sana berkokok sini, pantang Tok Guru keluar kenyataan sikit berciritbirit la puak-puak ni berdengung.. pantang Ayah Chik bagi statement sikit berminggu ulasan dikeluarkan, terus adakan mesyuarat keluar fatwa. Hebat sungguh para juak-juak ni.

Lagi satu ni, Rais Yatim tolonglah paling kurang pun hentikanlah program-program yang tak berfaedah seperti Akedemi Fantasi, Bintang RTM, Mentor, 1 in the million, cuba lihat yang joinnya orang melayu, habis rosak orang melayu dibuatnya. Buat dosa je. Kenapa tak diperbanyakkan program yang mencambah minda seperti Tanya Ustaz, Bicara Agama, lain-lain program yang membina bukan melalaikan serta membuang masa itu. Takut rakyat berpihak pada PAS ke! Alhamdullilah apa salahnya..


kembalilah ke jalan yg benar...kiamat sudah dekat....kuatkan keimanan dan tambah-tambahkan la pahala....amin.......

Saya Sedia dicabar... Hadi Tuju Kepada Siapa?...

APABILA Abdul Hadi Awang memilih Kelantan untuk menjelaskan beliau sedia untuk dicabar sebagai Presiden Pas, saya tidak mengira notis itu ditujukan kepada Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Saya jamin kalau tertakdir Nik Aziz ingin merasakan kerusi presiden, Abdul Hadi akan serahkan dengan penuh terhormat kepada Nik Aziz tanpa berdolak dalih.

Siapalah Abdul Hadi untuk berlawan dan berdepan dengan Tok Guru itu. Cukup Tok Guru berdeham di hadapannya beberapa kali, Abdul Hadi sudah seram sejuk dan demam. Saya melihat Abdul Hadi seolah kehabisan adat untuk menyatakan penghormatan beliau kepada Nik Aziz.

Setiap kali berjumpa, bersalam Abdul Hadi akan memeluk dan mencium dahi Tok Guru Nik Aziz. Penghormatan Abdul Hadi kepada Tok Guru sungguh tinggi, umpama penghormatan awan kepada bulan purma. Gelagat atau pun suasana itu sering kelihatan di kalangan para guru-guru tarekat dan syeikh-syeikh di Arab saja. Kerana itu kalau ada anasir ingin merenggangkan keakraban mereka berdua ia sesuatu yang amat mendukacitakan.

Memisahkan usaha memisahkan Abdul Hadi dengan Nik Aziz umpama cuba memotong sungai Tigris dengan pedang!

Jadi untuk apa Abdul Hadi membuat kenyataan sebegitu di Kota Bharu? Apakah ianya kebetulan kerana ditanya oleh media di sana? Abdul Hadi boleh mengelak dan mengambil sikap tidak menjawab persoalan yang bakal mengundang seribu tafsiran itu. Justeru, pada saya ada muslihat kalau Abdul Hadi berbuat demikian.

Antara lain katanya, beliau bersedia untuk ditentang dan terserah kepada ahli menentukannya. Baginya perkara biasa untuk melihat kepercayaan ahli kepadanya selaku presiden. Bagaimana pun tegasnya dia tidak akan buang pakaian, (jawatan) kerana ia satu amanah.

Apakah Abdul Hadi ada menujukan kata-kata itu kepada orang tertentu? Atau beliau sendiri sudah mendapat bisikan ada usaha agar kedudukannya dicabar? Atau pun beliau membuat andaian itu kerana mengambil kira terhadap sikap pemimpin tertinggi Pas yang ada mempertikaikan wibawanya sebagai presdien secara tidak langsung.

Tidak dinafikan di dalam ramai-ramai ahli dan pemimpin Pas ada yang tidak sehaluan dan bersetuju dengan pendekataan Abdul Hadi. Baik cara pakai, cakap bercakap dan mengulas isu-isu dianggap sebagai tidak profesional dan terkelakang. Lantaran itu ada orang yang seakan tidak seiringan dalam beberapa isu tertentu dan ada kalanya bercakap mendahului presiden.

Sikap tidak hormat dan beradat ini begitu jelas sekali. Abdul Hadi katanya tidak pernah tersinggung ata pun mengambil hati walaupun sikap itu sengaja untuk merendahkannya. Mungkinkah Abdul Hadi mengeluarkan kenyataan itu kerana mentafsirkan atas hal-hal sedemikian?

Dalam masa sama ada orang yang mencadangkan supaya Nik Aziz mencabar beliau. Perkara ini mungkin tidak membekas apa-apa oleh Abdul Hadi. Namun di luar munglin ia dilihat sebagai serius. Kalau ada usaha ini tentu sekali bukan dari Nik Aziz sendiri kerana seperti saya katakan tadi kalau Mursyidul Am Pas itu inginkan jawatan itu sebut saja kepada Abdul Hadi akan menyerahkan sepenuh sukarela.

Dalam hal ini nampaknya ada orang yang cuba menggunakan nama Nik Aziz untuk menggugat kedudukan Abdul Hadi. Cadangan itu sebagai memberi mesej kepada Abdul Hadi bahawa rasa kurang senang sesetengah ahli PAs kepada beliau sudah sampai ke tahap Mursyidul Am Pas sendiri.

Saya rasa ahli Pas tidak payah berteka teki dalam soal ini. Mereka yang tidak senang dengan Abdul Hadi atas dasar untuk kebaikan Pas harus tampil ke depan tidak payah berada di bawah bayangan mana-mana pengaruh. Muncullah ke depan dengan penuh kepahlawanan dan lawanlah sendiri Abul Hadi secara mendada.

Tidak ada gunakan cakap belakang dan berlindung di balik pengaruh orang lain. Cara itulah ialah politik orang pengecut dan munafik. Politik begitu politik tikam belakang atau pun mengatakan oarng dalam gelap tidak sesuai bagi Pas sebagai harakah Islamiah. Cara politik menunggang orang lain itu sama dengan orang main polo yang menunggang kuda untuk memukul bola.

Jangan sesekali menjadikan ahli Pas sebagai kuda polo!

Jika kita ada kekeuatan dan yakin dengan idealisme sendiri untuk menggalas perjuangan Pas apa hendak takut, berdepanlah. Biarlah ahli yang membuat penilaian. Jangan kita munafik satu masa kita menunjukkan menyokongnya mengajak orang ke rumah kita dan masa lain menahan duri di tengah jalan untuk menyakitkan tetamu itu.

Islam bukan saja tidak suka kita dipatuh ular dua kali tetapi Islam juga melarang kita bersikap lembar batu sembunyi tangan.

Saya yakin Abdul Hadi orang yang menerima konsep demokrasi dan juga syura sedia berlawan dengan sesiapa saja kerana seperti katanya jawatan itu adalah tanggungjawab dan amanah. Dan beliau juga rela menyerahkan jawatan menerusi syura, kerana jawatan bukan mahkota untuk dimegahkan. Sesiapapun berhajat dan cukup kritria berbincanglah dengan beliau, bukan Abdul Hadi minat dengan muzakarah!


sebenarnyer PAS tidak berpuak-puak....parti islam ini bersatu....mudah-mudahan Allah memberi kekuatan menghadapi kekalutan media yg cube memecah belahkan PAS....aMIN....

Nga Kor Ming baca Quran depan Tok Guru Nik Aziz....

Nga kecewa isu ayat Al Quran dipolitikkan - TVPAS

Mursyidul Am PAS, Dato' Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat bersama Setiausaha DAP Perak yang juga Ahli Parlimen Taiping, Nga Kor Meng bersemuka dengan para penyokong Pakatan Rakyat di Markaz Tarbiyyah PAS Taman Melewar, 19 April.

Elizabeth Wong kunjungi Nik Aziz dengan imej baru bertudung...




Adun kontroversi, Elizabeth Wong telah membuat kunjungan hormat ke atas Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat di kediaman rasminya, di JKR 10 Kota Bharu.

Elizabeth kelihatan bersama seorang teman dan seorang pengawal peribadi telah membuat kunjungan tersebut pada Sabtu.

Pertemuan selama 40 minit itu juga merupakan pertemuan empat mata antara beliau dan Nik Aziz.

Menurut Eli, pertemuan tersebut berlaku jam 2 petang dan beliau mengucapkan terima kasih kepada Mursyidul Am PAS itu kerana memberi sokongan kepada beliau sebelum ini.

"Saya akan memberi fokus kepada kerja yang telah ditangguhkan dan bersemangat untuk kembali berkhidmat untuk rakyat," jelasnya ketika ditemui di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra di Pengkalan Chepa.

Ditanya butiran pertemuan itu, Elizabeth tersenyum dan berkata bahawa Nik Aziz seorang yang bertimbang rasa kepada kesnya dan Eli berterima kasih kepada Mb Kelantan itu.

Elizabeth sebelum ini dikaitkan dengan isu gambar yang tersebar di internet telah kembali bertugas setelah dua bulan bercuti.

Beliau menerima kembali jawatan sebagai Adun Bukit Lanjan dan juga Exco kerajaan Selangor.

Beliau juga berpendapat bahawa pandangan dari Ahli Parlimen Kulim Bandar Baharu, Zulkifli Nordin sebagai pandangan peribadi dan beliau juga masih bersahabat baik dengan Zulkifli. - siasahdaily

Sunday, April 19, 2009

Membazir, BN dicabar jangan letak calon!!!!!!!!

PENANTI, 20 April : - Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia, Dato' Seri Anwar Ibrahim mencadangkan, Umno dan Barisan Nasional (BN) jangan meletakkan calon di Dewan Undangan Negeri (Dun) N12 Penanti pada hari penamaan calon nanti selaras tindakan Presidenya, Dato' Seri Najib Tun Razak yang mahu tumpukan pada menjana ekonomi negara daripada menghabiskan wang rakyat disebabkan pilihan raya kecil

Mengulas kenyataan Najib kononnya tindakan Fairus Khairudin meletakkan jawatan merupakan helah politik pembangkang serta pembaziran wang rakyat dan masa beliau menambah, jika begitu permintaan mereka Pakatan Rakyat cukup gembira kerana tidak payah berhadapan dengan karenah Umno dan BN lagi bila mana diistiharkan menang percuma.

"Saya sebagai Ketua Pembangkang ucap terima kasih pada Perdana Menteri yang mengatakan situasi ini adalah helah politik pembangkang, membazir wang dan masa. Bukan waktu nak berpolitik sebaliknya kena tumpukan pada ekonomi dan baik pulih sistem yang telah tempang. Maka, saya cadangkan BN dan Umno jangan letak calon di Penanti nanti, " tegasnya diiringi tepukan orang ramai.

Menurutnya, Umno dan BN tidak layak bercakap tentang pembaziran wang rakyat kerana selama ini parti itulah yang mempergunakan wang rakyat melawan pembangkang.

Mereka sambung Anwar, gunakan jentera kerajaan untuk turut berkempen, program masyarakat, projek mee segera seperti membaiki jalan, pasang tiang elektrik, paip air serta perbelanjaan pasukan polis yang berkampung terus di setiap lokasi pilihan raya kecil.

Semasa pilihan raya kecil Permatang Pauh dulu di mana sahaja dapat lihat projek dibuat begitu juga di Kuala Terengganu terlalu ramai polis dikerah ke sana dan terbaru di Bukit Gantang dan Bukit Selambau semua peruntukan digerakkan untuk mencapai kemenangan bagi membaiki imej BN dan Umno yang kini berada di tahap merudum.

"Rakyat di Penanti khususnya waktu inilah minta apa yang patut. Nak baiki surau, jalan kampung, ternakan ayam itik, peluang perniagaan dan sebagainya mintalah pada BN. Biar mereka pening tapi jangan lupa undi Pakatan Rakyat masa hari pengundian nanti. Itulah yang boleh buat sebab kita tak dapat bagi duit, " ujarnya lantang.

Menyentuh mengenai pemilihan calon beliau berkata, ia akan dibuat secepat mungkin bersama gabungan dalam Pakatan Rakyat dan akan disambung semula selepas kembali mengerjakan Umrah bersama isterinya, Dato' Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sejurus menghadiri program di Timur Tengah.

"Calon mestiah individu yang sering turun padang, orang tempatan, kepimpinan kanan, mempunyai idea yang jitu membantu Kerajaan Negeri dan mempunyai sikap kerjasama yang kuat sejajar dengan slogan Cekap, Akauntabiliti dan Telus (CAT), " katanya ketika memberi ucapan ringkas di Yayasan Aman sebelum ini.

Hadir sama dalam taklimat itu ialah keseluruhan pimpinan KeADILan Negeri. Turut kelihatan ialah Pesururhjaya PAS Negeri, Ustaz Saleh Man, Setiausaha Perhubungan PAS Negeri, Mohd Fazhil Kemi dan Adun Permatang Pasir, Mohd Hamdan Abdul Rahman.


ada berani ke BN???

Hadi Gugur Syor dibentuk Kerajaan Perpaduan....

PETALING JAYA: Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menarik balik cadangannya yang diutarakan dua bulan lalu agar Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat membentuk kerajaan perpaduan.

Dalam temu bual dengan Harakah edisi pertama minggu ini, Hadi berkata, beliau menggugurkan syor tersebut atas alasan Umno tidak berani menyahut saranan itu.

"Dia (Umno) tidak berani. Sebab itu Unity Government tidak jadi dan saya tarik balik cadangan saya.

"Saya yakin dan percaya pada satu hari nanti orang akan terima cadangan saya, orang akan fikir balik," kata beliau.

Hadi menambah, "apabila masa tenang balik, dia (Umno) fikir balik, apabila keadaan munasabah."

Katanya, kerajaan perpaduan bertujuan membuangkan orang yang bermasalah dalam negara.

"Ini bukan sahaja dalam kerajaan tetapi juga dalam pembangkang sendiri," katanya lagi.

Hadi memberitahu, syor kerajaan perpaduan yang dikemukakan kepada bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi turut disokong oleh Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP.

"Saya telah memaklumkan kepada DAP dan DAP menyertai dalam beberapa usaha yang dilakukan tetapi oleh kerana kita melihat orang Umno sendiri takut hendak buat kerajaan perpaduan dan mungkin dia bimbang kerana akan ada orang dia dibicarakan di mahkamah, maka ia terhenti," katanya lagi.

Pandangan Hadi agar diwujudkan kerajaan perpaduan juga pernah ditentang oleh Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Syor kerajaan perpaduan yang dicetuskan Hadi ini dianggap oleh sesetengah pihak sebagai satu pendekatan 'politik damai' bagi mengelak kemelut politik berpanjangan yang merugikan negara dan menjejaskan keamanan.

Nik Abdul Aziz menolak cadangan itu yang disifatkannya membelakangkan kehendak akar umbi yang diputuskan dalam Muktamar Tahunan Pas pada Jun tahun lalu di Ipoh dengan pendirian menolak kerjasama dengan Umno.

Malah Nik Abdul Aziz menegaskan, cadangan seumpama itu sewajarnya dibincang dan diputuskan dalam mesyuarat agung khas dan beliau akan akur sekiranya diputuskan bersama.

Pokok Demokrasi dah Berteman.....



hehehehhehheee...semuga bahagia selalu....

Friday, April 17, 2009

Menanti kemenangan di Penanti untuk PR??

TIDAK BOLEH CAKAP APE2 SEKARANG....
JUST WAIT AND SEE..
SESUNGGUHNYA ALLAH TAALA LEBIH MAHA MENGETAHUI....
INSYAALLAH....
KEMENANGAN MILIK KITA...
AMINN.............

Gelagat-gelagat Ablasa di Kenduri Kahwin???

Menurut apa yg diceritakan oleh Tok Dahaman, suatu hari katanya, dia bersama isterinya berjalan hendak kenduri kahwin dihujung kampung.....

Malangnya, ketika itu hujan turun dengan lebatnya. maka terpaksalah mereka menunggu hujan berhenti. Apabila hujan reda, ketika itu jam menunjukkan pukul 1.00 tghhari. tiba di suatu simpang jalan, mereka terdengar suara tangisan kanak-kanak.

Setelah dilihat sekeliling, didapati 3 orang kanak-kanak tanpa pakaian menangis di tepi sebatang pokok besar yang telah tumbang. Kata Tok Dahaman, dia sungguh hairan, siapa pula yg meninggalkan anak dalam keadaan begitu?

Tetapi, dia mula syak bahawa budak-budak tiu bukanlah manusia biasa kerana didapatinya mereka berkepala botak, berperut buncit, mata besar dan telinganya pula capang dan tajam. Sementara jari-jari tangannya amat panjang begitu juga jari kaki. Walaubagaimanapun, Tok Dahaman bertanya juga apa sebab mereka menangis di tepi jalan.

Menurut salah satu drpd budak2 itu, rumah mereka telah runtuh disebabkan oleh hujan yg amat lebat sebentar tadi.

Tok Dahaman bertanya dimana rumah...? Mereka pun menunjukkan kepada pokok besar yang tumbang itu. Sudah sah lah yg budak-budak itu adalah anak jin atau syaitan, jelas Tok Dahaman.

Menurut Tok Dahaman, anak-anak syaitan itu telah meminta dia untuk memberitahu kepada ibu bapa mereka yang berada di rumah kenduri tentang perihal rumah mereka yg telah runtuh itu. Akan tetapi, Tok Dahaman menjelaskan kepada budak-budak itu bahawa dia tidak mungkin dapat mencari ibu bapa mereka kerana syaitan tidak dapat dilihat oleh manusia dengan pandangan mata kasar.

Lantas, anak syaitan itu memberi sedikit minyak untuk disapu di kening. Menurut anak syaitan itu lagi, minyak itu membolehkan pandangan terhadap benda-benda hijab dibuka. Ayah syaitan tersebut dapat dikenalpasti kerana dia menggantung tengkorak kecil di leher manakala ibu mereka memakai tulang ayam bersilang di rambutnya.

Anak syaitan tersebut berpesan meminta ibu bapa mereka pulang dengan segera kerana rumah mereka runtuh dan mereka di dalam kesejukan.

Cerita Tok Dahaman lagi, ketika sampai di rumah kenduri, dia dan isterinya pun memakai minyak tersebut. Tok Dahaman kemudian menyuruh isterinya mencari
syaitan betina di atas rumah sedang dia sendiri mencari syaitan jantan di tempat org lelaki.

Sebaik sahaja minyak tersebut di sapu di kening, mereka lihat begitu banyak syaitan bercampur gaul dgn org ramai.

Ada sebahagiannya sibuk ditempat memasak, mengganggu di kawah gulai dgn memasukkan berbagai jenis najis ke dalam segala masakan (kerana org yg memasak tidak membaca Bismillah...), syaitan-syaitan tersebut ada yg meludah, membuang air kecil dan besar ke dalam piring dan mangkuk...Ada juga yg muntah ke dalam makanan,ada yang bergayut di bahu, duduk di kepala dan riba manusia.

Tok Dahaman dan isterinya yang memandang suasana itu menjadi tidak tergamak untuk makan org ramai pada hari itu menjadi hairan melihat kelakuan Tok Dahaman pada hari itu.

Menurut Tok Dahaman dia amat sukar untuk berjalan kerana terpaksa mengelak daripada berlanggar dengan syaitan kerana syaitan lebih sibuk mengalahkan manusia di rumah kenduri.

Setelah sibuk mencari, akhirnya jumpa lah dia dgn bapa syaitan tersebut.

Ketika itu, syaitan tersebut sedang makan dgn gelojohnya. Tok Dahaman pun bertempik kepada syaitan tersebut serta memberitahu kepada syaitan tersebut bahawa rumahnya telah runtuh. Syaitan tersebut sangat terperanjat dan bertanya bagaimana Tok Dahaman boleh melihat syaitan.

Apabila mendengar penjelasan Tok Dahaman, syaitan tersebut pun berlari pulang sambil memijak kepala orang ramai. Bagi pihak perempuan pula, keadaan lebih kecoh. Menurut isteri Tok Dahaman, ramai sungguh syaitan betina yang sama-sama makan kenduri dengan org perempuan bahkan di bahagian perempuan keadaan lebih teruk lagi kerana syaitan betina ada yg membawa anak mereka.

Kerenah anak-anak syaitan ini memang tidak dapat dikawal oleh ibu bapa mereka. mereka melompat dari satu talam ke satu talam sambil mencapai makanan dari pinggan atau tangan orang. Ada yg membuang air kecil sambil bergayut di jendela rumah

Akhirnya ibu syaitan tersebut ditemui oleh isteri Tok Dahaman di bilik pengantin sedang bersolek bersama-sama pengantin perempuan Isteri Tok Dahaman mengenalinya berdasarkan tulang ayam yang bersilang dirambut yang kotor dan berbau busuk itu. Rupa syaitan betina tersebut sgt menggerunkan.

Keadaan mejadi kecoh kerana orang ramai melihat isteri Tok Dahaman bercakap dengan cermin tempat bersolek.

Untuk sehari itu, letihlah mulut mereka menjelaskan kepada orang ramai tentang sebab keanehan sikap mereka pada hari itu, terpulanglah orang mahu percaya atau tidak. Begitulah hal nya, keadaan syaitan yang sungguh menjijikkan jika kita tidak menyebut nama Allah ketika hendak makan.

Sebelum makan, sebut lah nama Allah...atau sekurang-kurangnya bacalah BISMILLAH.....


sesungguhnya bismillah itu penting dan wajib diamal oleh seluruh umat islam di dunia ini....aminnn...................

Wednesday, April 15, 2009

Pelik tapi Benar........Tok Sami yg Alim..


sebenarnyer tok sami ni da masuk islam...
patut la die solat 2...
hehhehehehehhee..itulah tandanya islam itu agama yg shumul.....
wassalam..

Hukum Lelaki Berambut Panjang...

LELAKI BERAMBUT PANJANG??

Ada orang bertanya tentang hukum berambut panjang bagi orang lelaki. Bagi menjawabnya, dinyatakan seperti berikut;

Melihat kepada hadis-hadis, didapati rambut Nabi SAW ada beberapa keadaan, iaitu;

1- memanjangkan rambut sehingga sampai tahap cuping telinga.

Al-Barra’ bin ‘Azib mengatakan;

كان رسول الله صلى الله عليه وسلم له شعر يبلغ شحمة أذنيه

Maksudnya;
“Nabi SAW mempunyai rambut sehingga mencecah cuping dua telinganya”

2- Panjang rambut nabi sehingga tahap diantara bahu dan telinganya

Anas bin Malik berkata;

كان شعر رسول الله صلى الله عليه وسلم بين أذنيه وعاتقه

Maksudnya;
“Rambut Nabi SAW panjang sehingga sampai tahap antara dua telinganya daripada bahunya”

3- Panjang mencecah bahu

Anas bin Malik meriwayatkan;

أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يضرب شعرُه منكبيه

Maksudnya;
“Nabi SAW memanjangkan rambutnya sehingga mencecah dua bahunya”

Dari hadis-hadis yang dikemukakan ini, difahami bahawa Baginda Nabi Muhammad SAW berambut panjang. Justeru, sesiapa sahaja dari kalangan umat mahu berambut panjang, maka itu bukanlah perkara yang dilarang.

Pun begitu, untuk berambut panjang, hendaklah diperhatikan perkara-perkara berikut;

1- hendaklah tidak menyerupai perempuan.
2- tidak menyerupai orang kafir.
3- sentiasa menjaga kebersihan dan disikat rambut itu.

sekian

Monday, April 13, 2009

Wawancara bersama MP baru PR Parlimen Bukit Gantang DS Nizar Jamaluddin...

PILIHAN RAYA Bukit Gantang ini dilihat begitu bermakna kerana ia boleh mencetuskan satu bentuk pemikiran yang berbeza bagi berdepan dengan pilihan raya lain. Ia juga mencetuskan tekanan dan kehendak rakyat Perak untuk dibubarkan Dun. Ahli Parlimen baru bagi Bukit Gantang, Dato’ Seri Ir Mohammad Nizar Jamaludin mengupas perkara ini kepada Intan Abdullahdi kediamannya di Kampung Sungai Rokam, Ipoh, sehari selepas dinobatkan sebagai pemenang pilihan raya kecil kawasan itu 7 April lalu.

Bagaimana Dato’ Seri melihat ‘mood’ pengundi Melayu dalam keputusan pilihan raya kali ini?

DATO’ SERI IR MOHAMAD NIZAR: Secara keseluruhannya, keputusan itu membayangkan bahawa rakyat Perak meletakkan kekecewaan mereka. Pada pilihan raya kecil Parlimen Bukit Gantang ini rakyat telah memilih Pakatan Rakyat. Pada saat akhir tarikh penamaan calon memang ‘mood’nya itu adalah menyokong Pakatan Rakyat.

Tetapi pengundi Melayu ini mereka termakan juga dengan beberapa propaganda Umno-BN yang mencerminkan bahawa mereka ini payah lagi hendak berubah. Jadi saya nampak bahawa kami kena bekerja kuat untuk mengalihkan pandangan supaya kita dapat ubah persepsi mereka terhadap Pakatan rakyat ini.

Yang keduanya, ia juga mencerminkan kejumudan masyarakat di Bukit Gantang itu sendiri kerana ramai anggota masyarakat Melayu masih jumud dan tidak terbuka. Pemikiran lama masyarakat Melayu masih menebal.

Faktor yang menyebabkan keadaan ini akan dikaji. Antaranya termasuklah maklumat yang tidak sampai, masih dikongkong dengan pemikiran lama oleh pimpinan Umno, tidak dapat akses kepada maklumat yang betul. Ini menyebabkan mereka jumud dan tidak terbuka.

Tetapi pada masa yang sama, Pakatan Rakyat memperolehi sokongan yang luar biasa daripada masyarakat bukan Melayu. Apakah ini satu lonjakan?

Ini sememangnya telah dijangka pada peringkat awal kerana ‘mood’ orang Cina di seluruh negeri Perak dan ‘mood’ orang India ini mereka mahukan perubahan dan salah satu daripada manifestasi perubahan itu adalah dengan mengundi Pakatan Rakyat. Yang itu bukan hanya di Bukit Gantang, malah keseluruhannya.

Jadi, Bukit Gantang ini merupakan kemuncak apabila mereka memberikan sokongan kepada Pakatan Rakyat, yakni kepada PAS sendiri sepertimana dijangka pada peringkat awal lagi sokongan ini. Cumanya luar biasa ini dari segi sokongan itu memuncak itu oleh kerana ada faktor lain yang dicetuskan oleh pihak MCA, Gerakan pada saat akhir menyebabkan sokongan di dua dan tiga kawasan Cina menurun pada saat akhir.

Suasana kempen dan tekanan-tekanan ke atas Pakatan Rakyat bermula dari Februari sehingga kini. Adakah Dato’ Seri melihat pilihan raya ini merupakan satu episod politik jahat Umno-BN?

Saya melihat keputusan ini sebagai satu pungutan suara rakyat Malaysia umumnya dan Perak khususnya apabila kita tengok tragedi yang berlaku kepada negeri Perak setelah rampasan kuasa dibuat oleh Najib Razak sehinggalah kepada hari penamaan calon oleh kerana bukan kerana simpati namun sokongan itu tidak berbelah bahagi.

Puncanya kerana kezaliman, kerana mereka tidak boleh menerima hakikat. Kerajaan ini diambil begitu sahaja tanpa mengikut lunas-lunas perundangan. Jadi kita lihat mereka menterjemahkan kekecewaan itu dalam bentuk pilihan raya, pungutan suara itu sendiri.

Masyarakat Malaysia juga mengambil kesempatan ini untuk memberitahu kepada pimpinan Umno-BN bahawa pelantikan dan penurunan kuasa kepada Najib Razak itu tidak memenuhi kehendak dan aspirasi mereka yang mahu pimpinan yang bersih, cekap. Jadi, terdapat pelbagai tafsiran yang boleh kita duga dan timba daripada keputusan Bukit Gantang ini kerana ia mencerminkan dan mengeluarkan pelbagai isyarat kepada banyak institusi dan individu khususnya institusi politik.

Adakah ini bermakna kekalahan BN di ‘dua bukit’ merupakan petanda bahawa BN sudah tidak relevan?

Saya tidak tahu di Bukit Selambau, tetapi di Bukit Gantang ini, BN sama ada mereka tidak belajar atau tidak daripada kesalahan mereka itu, tetapi mereka telah mengulangi kesalahan mereka dengan mendera rakyat dan juga pengundi. Mereka mendera parti yang bertanding iaitu PAS dan juga mereka mendera saya sendiri sebagai calon.

Penderaan ini mereka buat beberapa kali sebelum ini, dan itulah yang menyebabkan kekalahan. Walaupun dahulunya mereka buat begitu juga tetapi oleh kerana dahulu suasananya berbeza kerana dan ‘timing’ untuk Bukit Gantang, jadi mereka laksanakan benda yang sama untuk Bukit Gantang dalam persekitaran yang berbeza dan juga dalam situasi yang berlainan, akibatnya apa yang dilakukan oleh mereka iaitu propaganda akhirnya memakan diri mereka sendiri.

Saya ingat mereka terlepas pandang apa yang berlaku pada hari ini adalah rakyat melihat kezaliman itu amat memuncak. Kezaliman ke atas Pakatan Rakyat khususnya kepada diri saya sendiri yakni penganiyaan itu, rakyat mungkin melahirkan pemberontakan ke atas kerajaan asal iaitu kerajaan Pakatan Rakyat. Semuanya itu diterjemahkan dan dimanifestasikan kepada keputusan pilihan raya ini.

Adakah Dato’ Seri merasakan diri sendiri sebagai mangsa kepada keadaan ini?

Sudah tentulah sebahagian besar daripada pengundi Cina, dan bukan Melayu, mereka melihat saya sebagai mangsa penderaan, penganiayaan pada kerakusan. Mereka ini bukan ahli DAP, kebanyakan mereka ini adalah ahli MCA dan pengundi atas pagar. Untuk itu mereka telah menterjemahkan sokongan mereka kepada bentuk undian setelah berlaku penganiayaan kepada Pakatan Rakyat, khususnya saya.

Bagaimana dengan misi pertama Dato’ Seri apabila melangkah ke Dewan Rakyat?

Selepas sesi angkat sumpah, maka kita akan buat persidangan. Tetapi kalau diberi peluang, sudah tentunya saya mahu mengucapkan syabas kepada semua pimpinan Pakatan Rakyat di peringkat Pusat, negeri dan bahagian khususnya di Bukit Gantang.

Keduanya juga saya ingin memberitahu kepada rakyat semua bahawa apa yang saya sebutkan tadi adalah natijah kepada semua itu. Yang ketiganya, hasil daripada kesemuanya ini menjurus kepada keputusan yang saya dan Pakatan Rakyat majukan di peringkat awal supaya pembubaran Dewan Undangan Negeri ini diadakan di peringkat awal.

Jadi, itu yang awal di peringkat saya kerana saya hendak menyelesaikan kemelut politik yang melanda di negeri Perak sekarang. Untuk itu, saya merasakan bahawa wajar bagi saya mengutarakan isu ini di Dewan Rakyat supaya masalah di negeri perak ini tidak berlarutan.

Kalau berlarutan macam mana?

Jika sekiranya perkara ini berlarutan, sudah tentulah krisis perlembagaan ini berkemungkinan perkara-perkara yang tidak baik berlaku yang menyebabkan kestabilan politik terjejas.

Sudah tentu agenda pertama ini memberikan keluhan supaya BN melihat apa yang saya lakukan itu suatu yang wajar dan apa yang mereka buat iaitu rampasan kuasa itu menafikan hak rakyat. Itu merupakan agenda asal yang saya hendak beri.

Kemudian kalau saya diberi peluang, saya ingin mengutarakan keresahan dan kekecewaan pengundi di Bukit Gantang khususnya kaum-kaum yang dipinggirkan dan miskin apabila kita lihat mereka cukup-cukup mundur. Saya mahu menegakkan bahawa mereka diberi perhatian daripada peringkat tertinggi sehinggalah ke bawah supaya Bukit Gantang ini dimasukkan sebagai satu senarai untuk diutamakan apa jua infrastruktur.

Nampaknya kenyataan Najib tidak akan ada “Projek Mee Segera” di Bukit Gantang suatu retorik politik?

Walaupun kita, Perdana Menteri kata beliau tidak akan melaksanakan projek-projek mi segera tetapi hakikatnya kita lihat kesemuanya itu masih dijalankan.

Keduanya, inilah satu-satunya tempat di Perak ini yang terdapat kawasan yang tidak ada bekalan air dan elektrik, jadi saya ingin menyuarakan perkara ini di dalam Parlimen. Bagaimana perkara ini boleh berlaku sedangkan kita menguar-uarkan bahawa negara kita maju, tiada orang miskin, tidak ada masalah pembangunan. Tiba-tiba selepas merdeka 51 tahun, masih lagi ada rakyat yang tidak boleh menikmati air, elektrik dan telefon. Ini keluhan rakyat yang kita rasakan ia perlu di ketengahkan.

Kes cabaran Dato’ Seri terhadap keabsahan Kabinet Dun Perak di bawah Zambry (Abdul Kadir, MB Perak), apa perkembangan?

Sudah tentu permohonan saya di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, untuk dibuat kajian penghakiman atau ‘judicial review’. Setelah saya mengikuti proses pada lebih kurang sebulan yang mana ada satu pihak tertentu yang mahu menyingkirkan dan mahu memaksa saya dan peguam saya untuk mengubah semula kajian penghakiman itu dalam konteks seolah-olah saya ini bermasalah dengan institusi kesultanan walhal pada peringkat awal saya telah terangkan apabila saya memfailkan kes ini ke Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur ke atas Zambry.

Ia tidak melibatkan mana-mana pihak, tetapi di peringkat Peguam Negara dan juga di peringkat peguam Zambry sendiri termasuk penasihat undang-undang negeri seolah-olah mereka mahu mempercayai bahawa saya ini terlibat dengan hal saman-menyaman ini. Padahal ia tidak benar dan saya menafikannya. Kes ini telah dibincangkan di peringkat Mahkamah Tinggi ditolak oleh satu hakim ke atas hakim-hakim lain dibawa ke Mahkamah Rayuan, dibawa ke Mahkamah Persekutuan. Keputusan semuanya adalah menyebelahi pihak saya.

Maknanya dia ada kes prima facie…

Ya! Apa yang saya buat ini adalah terkandung di dalam Perlembagaan. Jadi, keputusan di Mahkamah Persekutuan supaya dibenarkan perbicaraan ini berjalan di peringkat Mahkamah Tinggi merupakan satu penghormatan kepada Pakatan Rakyat dan penghormatan kepada saya.

Ini merupakan satu tamparan hebat kepada Zambry dan Umno-BN. Yang mahu mereka tunjukkan bahawa saya ini menyaman Tuanku melalui surat-surat yang mereka telah formatkan, soalan yang mereka telah buat melalui pejabat peguam negara itu adalah soalan-soalan yang tidak langsung dipertikaikan oleh kami.

Dan soalan itu sekiranya tidak dibincangkan di Mahkamah Persekutuan pun telah jelas jawapannya, iaitu bahawa Tuanku memang mempunyai kuasa untuk melantik menteri besar tetapi persoalannya yang ingin saya katakan ialah di manakah peruntukan dalam Perlembagaan itu yang membenarkan Zambry mengangkat sumpah sebagai menteri besar? Itu sahaja, saya hendak memohon pihak Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mengisytiharkan pelantikan Zambry itu sebagai menteri besar tidak sah, itu sahaja.

Pilihan raya kecil Bukit Gantang adalah satu pilihan raya yang pelik, apabila perdana menteri, Ketua Pemuda Umno tidak turun berkempen dan memberikan semangat sedangkan pada masa yang sama, PM Abdullah sebagai perdana menteri yang bakal meninggalkan takhta pun tidak dipamerkan gambarnya. Apa sebenarnya yang sedang berlaku di dalam BN sekarang ini?

Apa yang kita lihat dalam Umno sekarang ini adalah perpecahan yang berlaku dalam Umno-BN sendiri. Apabila mereka baru sahaja menghabiskan Perhimpunan Agung mereka, perpecahan di kalangan mereka itu jelas kelihatan apabila mereka berdepan dengan Pakatan Rakyat di Bukit Gantang.

Yang keduanya, pemilihan calon itu sendiri tidak dipersetujui oleh satu pihak yang lain dan ketiganya kita lihat apabila ketiadaan Najib dan Khairy Jamaludin. Cuma Khairy muncul pada hari penamaan calon sahaja. Tetapi dalam kempen dan sebagainya kita tidak lihat kewujudan pemuda dalam jentera kempen.

Di semua peti undi yang saya dapat tinjau iaitu 38, yang mainkan peranan sepanjang kempen ini adalah jentera Puteri Umno sahaja. Puteri Umnolah yang saya lihat pergi dari rumah ke rumah, membentengi mana-mana pusat undi, di pusat-pusat gerakan mereka di pasar malam.

Tetapi daripada segi Pemuda Umno, Wanita, nampak seolah-olah tidak wujud kerana ini mencerminkan terdapat perpecahan antara Shahrizat Jalil dan Rafidah Aziz dalam Wanita. Dan Pemuda sudah tentulah antara Khairy dengan Mukhriz dan Khir Toyo. Presidennya tidak muncul langsung, hanya mengharapkan Puteri dan beberapa anak muda yang mereka ambil dari mana pun saya tidak tahu. Maknanya gerak kerja mereka memang mencerminkan perpecahan itu sendiri.

Dalam keadaan krisis kepimpinan di dalam BN, Dato’ Seri muncul di kalangan barisan pemimpin harapan bukan sahaja di Perak, malah di negara ini. PAS pula semakin popular dan indeks sokongan pula kian meningkat. Jika anak muda dan remaja mencari idola, mereka akan mencari seorang tokoh yang mempunyai ciri-ciri yang terdapat pada Dato’ Seri. Komen sikit.

Saya merasakan bahawa ini merupakan penghargaan dan penghormatan yang cukup tinggi kepada PAS kerana PAS memainkan peranan yang cukup penting dalam mengembangkan dakwah Islam. Tetapi disebabkan oleh hentakan dan juga propaganda daripada Umno, akhirnya apa sahaja yang hendak dibuat oleh PAS itu dikaburi oleh Umno sehingga diputar belitkan.

Apa yang saya terima apabila saya diberi amanah untuk menjadi Menteri Besar Perak saya cuba untuk menunjukan satu persepsi dan juga satu ‘appearance’ berkenaan pemimpin PAS ini dalam konteks yang lain.

Dan hasil daripada 10 bulan itu, pergerakan saya dalam mana-mana majlis bersama dengan pemimpin PAS yang lain cuma saya menyebutnya dalam konteks yang berbeza.

Mad’unya berbeza dan cara penyampaiannya juga berbeza. Alhamdulillah, inilah yang menimbulkan rasa keyakinan anak-anak muda di kalangan Melayu, Cina dan India mereka sanggup dan berkeupayaan untuk menukar undi mereka kepada PAS walaupun pada awalnya persepsi itu agak negatif.

Apakah ini kesan dari kepimpinan Dato’ Seri sewaktu menjadi MB Perak selama 10 bulan lalu?

Alhamdulillah 10 bulan itu kita dapat cerminkan satu bentuk pimpinan yang berbeza yang berkemampuan untuk memimpin masyarakat dan saya anggap ini satu ujian kepada saya sebenarnya untuk menyatupadukan rakyat di negeri perak ini di bawah satu bumbung yang mana kalau kita lihat keyakinan rakyat bukan Islam dan kebanyakan rakyat Melayu juga berkehendakkan pimpinan yang ada ciri-ciri dan unsur-unsur yang hak atau yang betul. Yang mana inilah satu spesies yang cukup sukar untuk dicari.

Jadi, apabila saya menonjolkan ciri yang ada di dalam PAS, sudah tentunya ia boleh diterima oleh naluri manusia tidak kisah sama ada orang itu Cina, India, Sikh atau Melayu, mereka akan menerimanya. Jadi, hasil daripada penjelmaan itulah menyebabkan mereka memberikan penghormatan kepada PAS. Saya hanya sekadar menjadi ejen atau pemandunya. Yang mereka lihat hari ini adalah vehicle untuk membawa rakyat untuk pergi ke arah yang jauh lebih elok dan lebih sempurna.

Secara kesimpulannya, apa yang berlaku di Bukit Gantang ini adalah cerminan daripada mereka yang mahu merubah pemikiran mereka untuk menyokong PAS dan mengambil saya sendiri, mengiktiraf saya sebagai pimpinan PAS yang mampu menyatukan ke kemuncak yang lebih cemerlang.

Adakah Dato’ Seri akan berbuat sesuatu untuk memulihkan sokongan Melayu kepada PAS?

Di Bukit Gantang sendiri terdapat peluang yang boleh saya gunakan untuk memberikan keyakinan orang Melayu kepada pimpinan PAS khususnya kepada saya dalam konteks kita hendak membersihkan apa sahaja maklumat yang hendak diputar-belitkan oleh Umno. Dalam hal ini PAS berkemampuan untuk menggunakan pendekatan yang sama dengan masyarakat Cina dan India.

Jadi, masyarakat Melayu ini hanyalah kita menggunakan jentera dalam PAS termasuklah lajnah-lajnah untuk diperluaskan lagi gerak kerja mereka dan diperbanyakkan frekuensi untuk bertemu mereka.

Kalau sekiranya menggunakan lajnah-lajnah dan dewan dalam PAS ini bermasalah maka terpaksa kita gunakan beberapa institusi lain dalam PAS seperti NGO, kelab penyokong PAS yang akhir-akhir ini banyak wujud. Inilah beberapa institusi yang boleh kita guna dan pelbagaikan dalam menyampaikan seruan yang baik kepada masyarakat Melayu.

Mesej kepada pengundi dan petugas Pakatan Rakyat?

Saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada pengundi khususnya di Kuala Sepetang, changkat Jering dan Trong yang telah memberikan sokongan kepada pakatan rakyat yang mana saya wakili.

Kedua, saya bertanggungjawab untuk mengambil apa jua ‘feedback’ dan apa sahaja maklumat yang diperolehi daripada petugas dalam dan luar negeri yang telah bertemu dengan pengundi secara ‘direct’ dan tahu masalah mereka. saya memohon kepada mereka memajukan masalah-masalah ini.

Ketiga, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepada semua petugas Pakatan Rakyat khususnya daripada PAS, DAP dan KeADILan seluruh negeri Perak dan seluruh Malaysia.

Yang mana PAS negeri-negeri ini telah berkampung di Air Kuning, dan sekarang mereka telah melaksanakan yang cukup baik daripada apa jua aspek pun khususnya dari Kelantan, Terengganu, dan semuanya. Mereka telah menyumbangkan wang ringgit, tenaga dan peralatan untuk memenangkan PAS.

Yang keempat, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada pihak penulis blog (bloggers) dan pihak media sama ada media bebas, luaran dan dalaman yang membuat liputan yang baik berkenaan pilihan raya ini khususnya dalam menangkis serangan yang dibuat Umno-BN. Kita juga lihat dalam pilihan raya Bukit Gantang ini memberikan gambaran dalam janji PM pertamanya untuk membebaskan tahanan ISA ini dibuat dalam konteks pilihan raya di Bukit Gantang maka dalam konteks ini saya menyeru supaya hendaklah dimansuhkan ISA itu sendiri dan semua tahanan ISA dibebaskan tanpa ada syarat.

Seterusnya kita lihat, kalaulah sekiranya orang Melayu sebelum ini di Bukit Gantang isu yang dimainkan adalah boneka kepada DAP, memenuhi hasrat DAP, tetapi apa sahaja yang dibuat oleh Umno-BN dapat dinilai melalui apa yang disampaikan kepada satu sekolah Cina dengan memberikan RM1 juta tanpa sebarang sebab.

Yang ini kalau orang Melayu fikir-fikirkan, apa yang kami buat untuk membantu sekolah-sekolah agama rakyat dan orang miskin yang masih lagi ditafsirkan sebagai boneka, maka inilah yang berlaku apabila Muhyiddin Yasin pergi ke sekolah Cina Sin Min di Simpang dan menjanjikan RM1 juta meninggalkan sekolah-sekolah yang lain.

Apakah ertinya ini?

Kalau kita lihat, ini membonekakan diri mereka sendiri. Walaupun saya tidak menyatakan ini dalam konteks perkauman tetapi saya hendak menunjukkan bahawa Bukit Gantang ini mengetengahkan isu boneka, walhal mereka lah yang sebenarnya boneka sehingga sanggup memberikan sampai RM1 juta yang saya rasakan bahawa ini tidak adil kerana sepatutnya mereka hendaklah memberikan secara sama rata kepada sekolah-sekolah kebangsaan yang lain.

Dan akhir sekali saya mengharapkan kepada semua petugas yang berada di Bukit Gantang sendiri didokumentasikan dalam bentuk kertas kerja yang elok merupakan satu koordinasi kerja yang elok, yang ini perlu dibawa pengalaman Bukit Gantang ini ke peringkat yang lebih tinggi untuk dijadikan sebagai semangat dan pengalaman untuk berhadapan dengan pilihan raya umum yang akan datang.

Apa istimewanya pilihan raya kecil Bukit Gantang ini?

Pilihan raya Bukit Gantang ini dilihat begitu bermakna kerana ia boleh mencetuskan satu bentuk pemikiran yang berbeza bagi berdepan dengan pilihan raya lain. Ia juga mencetuskan tekanan dan kehendak rakyat Perak untuk dibubarkan Dun.

Sebab itu saya nyatakan bahawa ia sebagai satu ‘turning point’ untuk pendemokrasian pilihan raya secara terbuka juga untuk memberikan pelajaran baru kepada SPR, PDRM dan jabatan-jabatan kerajaan supaya mereka tidak mudah diperalatkan oleh Umno-BN.

Maka kalau diteruskan sehingga pilihan raya umum ke-13 sudah tentulah Pakatan Rakyat mempunyai peluang yang cukup elok. Kalaulah agensi kerajaan ini tahu mereka diperalatkan maka mereka tidak membenarkan diri mereka diperalatkan. Maka pada pilihan raya umum ke-13 atau pembubaran Dun Perak tidak lama lagi ia memberikan masa depan yang cukup baik kepada Pakatan Rakyat.


aminn.....................

Syabas Manikumar exco baru Kedah....

S Manikumar yang memenangi pilihanraya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Selambau, Selasa lepas, hari ini mengangkat sumpah sebagai anggota exco kerajaan negeri Kedah.

Manikumar, 35, mengangkat sumpah di hadapan Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Muadzam Shah di Istana Anak Bukit di Alor Star pagi ini.

Beliau ialah pengerusi jawatankuasa perdagangan dalam negeri dan hal ehwal pengguna, masyarakat Siam, India, pekerja ladang serta perpaduan, lapor Bernama.

Manikumar mengisi tempat yang dikosongkan bekas Exco, V Arumugam yang mewakili PKR.

Menteri Besar Datuk Seri Azizan Abdul Razak, Speaker Datuk Dr Abdul Isa Ismail serta semua sembilan anggota exco dan pegawai kanan kerajaan negeri turut menyaksi acara angkat sumpah itu.


berjuanglah untuk rakyat...wahai saudaraku....

Thursday, April 9, 2009

Surat Tuan Guru Nik Aziz Kepada YB Nga Kor Ming ADUN Pantai Remis Perak

13 Rabiul Akhir 1430
9 April 2009

YB Encik Nga Kor Ming
EXCO Kerajaan Negeri Perak
Pejabat EXCO Negeri Perak
30000 Ipoh
PERAK DARUL RIDZUAN.

Menemui YB Encik Nga dengan ucapan salam sejahtera


Yang Berhormat,

Alhamdulillah, dengan izin Allah, saya telah mengikuti isu di sekitar percubaan YB untuk mengenali Islam melalui pembacaan Ayat-Ayat Al-Quran dengan tekun. Saya juga terharu mendengar keluhan YB yang berbunyi “saya berasa amat kesal apabila masyarakat Tionghua yang cuba mengenali Islam dan Al-Quran melalui kitab berkenaan, tiba-tiba dihalang.”

Saya boleh memahami dan menyelami perasaan kecewa yang sedang melanda hati YB. Mudah-mudahan dengan sikap “tidak mesra Umno” dan pemimpin-pemimpin Umno tentang kecenderungan masyarakat Tionghua dan India yang sihat ini, ia akan meningkatkan lagi kesedaran Non-Islam untuk lebih mengkaji, mendalami dan mengadakan forum serta wacana mengenai Islam dengan cara yang lebih meluas.

Saya mempunyai sebuah impian. Dalam tempoh tidak berapa lama lagi mudah-mudahan akan muncul lebih ramai orang dari kalangan masyarakat Tionghua, India, Siam, Bajau dan Kadazan yang tampil menjadi Qari, Ustaz, Khatib dan Imam di seluruh negara. Kalau Jenghiz Khan yang mengetuai tentera Moghul menyerang dan memusnahkan hampir seluruh Kerajaan dan tamadun Islam di Kota Baghdad, tetapi sempat ditebus semula keagungan Islam melalui cucunya yang bernama Aurangzeb yang menegakkan empayar Islam di India kemudiannya. Maka saya mempunyai keyakinan yang kuat bahawa Islam akan kembali gemilang di negara kita melalui kaedah dan insiden yang hampir sama. Mudah-mudahan YB lah orangnya yang akan meletakkan batu asas pertama ke arah menyusun batu bata yang kukuh ini untuk terus bertumpang tindih.

Mari kita bina asas ini dengan mengatur langkah-langkah permulaan melalui seminar, muzakarah, muqabalah, dialog dan wacana. Tajuk-tajuk seperti “dimana tak kenanya Islam” atau “apa mesej al-Quran kepada orang bukan Islam” bolehlah difikirkan. Anggota panel boleh terdiri daripada tokoh-tokoh PAS, Umno, DAP, PKR dan pemimpin-pemimpin NGO, pensyarah serta pendakwah bebas. Ia boleh dijadikan sesi kuliah bersiri yang boleh dianjurkan di PWTC, di masjid-masjid, surau-surau, kuil-kuil dewan-dewan perhimpunan, di universiti-universiti, baik di IPTS atau IPTA.

Sekali lagi saya mengucapkan syukur kepada Allah S.W.T di atas kekuatan dan keberanian yang ada pada YB. Terus tekun dan beristiqamahlah dalam mengharungi ujian-ujian ini. Insya Allah saya seakan-akan sedang melihat sekerdip lilin yang bercahaya di hujung sana. Marilah kita sama-sama ke sana.


* MEMBANGUN BERSAMA ISLAM *


(TUAN GURU DATO’ HAJI NIK ABDUL AZIZ BIN NIK MAT)
Menteri Besar Kelantan
Merangkap
Mursyidul Am PAS


alhamduliilah..............amin..........

Wednesday, April 8, 2009

Najib umum barisan kabinet esok..........

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak akan mengumumkan senarai barisan kabinet barunya petang esok.

najib on subprime crisis 300908Beliau dijadual membuat pengumuman tersebut pada jam 3 petang di Jabatan Perdana Menteri.

Sehubungan itu, Najib dijadual menghadap Yang di-Pertuan Agong di Istana Negara jam 11 pagi esok untuk mendapat perkenan baginda terhadap senarai kabinetnya.

Menurut kenyataan Pejabat Perdana Menteri hari ini, para menteri dan timbalan menteri akan mengangkat sumpah taat setia dan menyimpan rahsia di Istana Negara Jumaat ini.

Majlis tersebut akan diadakan pada jam 9.30 pagi dan akan disiarkan secara langsung oleh RTM.

Najib dijangka selesai menemui kesemua ketua-ketua parti komponan BN hari ini untuk memuktamadkan senarai anggota kabinet.

Pagi tadi beliau mengadakan perbincangan dengan Presiden MIC, Datuk Seri S Samy Vellu dan Presiden Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), Tan Sri Taib Mahmud.

Syabas kepada warga PAKATAN RAKYAT.....

Saya mengucapkan tahniah kepada Dato' Seri Nizar Jamaluddin kerana memenangi kerusi parlimen Bukit Gantang dengan pertambahan majoriti dan tidak lupa juga saudara S.Manikumar yg juga memenangi kerusi DUN Bukit Selambau.Semoga kedua-dua wakil rakyat ini menjalankan tugas dengan amanah dan saksama serta cermat dan telus dalam semua aspek.Kepada Jawah anak Gerang saya mengharap beliau tabah menghadapi kekalahan di Batang Ai kerana kekalahan itu membuatkan kita lebih semangat untuk berjuang di bumi Sarawak pada pilihanraya negeri akan datang......insyaallah kita akan mencapai kemenangan di hari esok kelak demi membela nasib rakyat..............
Sekian wassalam............

Thursday, April 2, 2009

Rokok vs Shisha



Many rumors about shisha that make many people wary about trying this fine treat. Shisha detractors claim that it causes pollution and that dirty mouthpieces and pipes are liable to spread infection.
They say that while the shisha mouthpiece may be regularly changed, it's very difficult to clean the actual pipe, which may harbor infectious diseases.
It's not tobacco, marijuana or crack cocaine, but this smoking fad has health officials very concerned. They say that since people sit at hookah stations for 30 or 40 or 60 minutes, the amount of nicotine that goes into the smoker during this period is quite significant.
Technically speaking, yes, it's unhealthy, although only negligibly. The water takes away approximately 90 percent of the harmful chemicals, and so a pipe contains merely 0.5 percent nicotine and 0 percent tar. Also, if its not inhaled, there is no danger of lung cancer.
Since shisha is tobacco, smoking it likely involves some of the same ill effects as other types of smoking. However, whereas cigarette smoke fills one's chest with a harsh, burning sensation, one can barely feel shisha smoke in the lungs. Because of the smoothness and the fact that it is light, filtered, and cooled, it is very probably the safest form of smoking there is.
And because it takes a few minutes to set up and then a long time to savor (similar to pipes and cigars), shisha smoking is unlikely to entail that psychological addiction for a quick puff that cigarettes can. Shisha outlets claim they always provide a new plastic mouthpiece, hygienically wrapped and sealed. It may not be politically correct, but tobacco and related paraphernalia is still a big part of the Arab culture.
Remember shisha is still tobacco, and that means all the health risks are imminent if one is not responsible. It is better to limit your intake to a few times a month or less. Restrict your shisha smoking to social gatherings and you'll be fine.
Currently, health watchdogs are looking closely at the smoking of shisha in public places and how it will fit into new guidelines on public health. Specific guidelines will sharpen the fight to protect the environment and protect the health of the public.

Itula serba sedikit pasal shisha ni, walaupun ia sejenis tobacco juga tapi tidaklah seteruk penghisap rokok yang menghisap rokok. Walaupun rokok juga mempunyai banyak keburukkan tetapi kenapa masih lagi ramai orang memilih rokok untuk harian? ok..saya list kan keburukkan-keburukkan orang yang merokok ni eh :
  1. Perokok tu akan batuk-batuk.
  2. Perokok tu bermulut busuk sangat.
  3. Perokok tu punya gigi jadi kuning.
  4. Perokok punya bibir jadi birat.

Kebaikan dari Shisha :

  1. Bibir takkan birat, gigi takkan kuning unless uall tak gosok gigi ler.
  2. Mulut pun tak busuk sangat.
  3. Ketagih pun tak ketagih sangat.
  4. Takkan merosakkan gigi.

Jadi, bukannye nak melebihkan shisha..selebihnya semua yang berasap yang disedut mungkin juga mempunyai kesan-kesan sampingan juga, even shesha sedup panjang-panjang pun ade effect gak..rasa pening kepala camtu la. tapi..sekejap je. Rokok..?? tak tau lagi apa jadi kan.. Kemungkinan besar memperolehi penyakit seperti Kanser,Radang paru-paru dan lain-lain. Sebab tu, orang Arab ramai yang memilih Shisha . Mungkin juga, zaman-zaman Rasullulah s.a.w dahulu ada diantara sahabat-sahabat Nabi yang menghisap shisha kan?

Saya tak berapa pasti la bila rokok mula diperkenalkan..walaupun iklan sahaja menyatakan Anti-Dadah tetapi ade juga ramai dikalangan remaja-remaja kini yang menghisap rokok juga. Pernah saya teringat sewaktu Buyo menyertai pertandingan Paintball yang dianjurkan oleh RAKAN MUDA ni. Konon-konon la anti dadah..tapi yang wanita pun hisap rokok jugak dikalangan orang ramai. Seolah-olah merokok tu perkara hebat bagi mereka. Hurm..korang rasa apa eh? Bangga eh..

Oklah, just bagi info je..ualls sendiri pun pernah gak terlalu ke, stuck kat kempen2 anti dadah ke ape ke..sume write about keburukan rokok je kan? So, bagi wanita..ualls sendiri tau kan merokok leh membuat korang ni MANDUL. so, saya bukan apa..cuma melihat segelintir wanita-wanita yang amat belas dan kasihan sungguh. Dengan pakaian yang tak cukup kain, lepastu merokok ngan muka yang ***** hehe pikir sendiri la eh. u alls da besar kan??



boleh terime atau tidak penggemar rokok???...shisha is the best....

Siti Nurhaliza kunjungi Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat

KOTA BHARU, 2 April: Penyanyi nombor satu Negara, Datuk Siti Nurhaliza Taruddin hari ini mengadakan kunjungan hormat ke atas Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Pertemuan yang diadakan di Pejabat Menteri Besar yang berlangsung kira-kira setengah jam itu turut dihadiri suaminya, Datuk Seri Khalid Jiwa atau lebih dikenali dengan panggilan ‘Datuk K’.

Siti Nurhaliza yang lebih mesra dengan panggilan ‘Siti’ mengambil peluang bertemu dengan Tuan Guru sempena dengan persembahannya di negeri itu sempena keputeraan Sultan Kelantan, Sultan Ismail Petra yang ke-59 di sebuah hotel malam tadi.

Sempena dengan kunjungan julungkali itu, Siti Nurhaliza turut menyampaikan cenderahatinya buat Tuan Guru dan begitu juga Tuan Guru turut menyampaikan cenderahati kepada pasangan suami isteri itu.

Datuk K sempat bertanya tentang kesihatan Tuan Guru khususnya berhubung masaalah penyakit yang dihidapi ketua kerajaan itu.

Siti ketika ditemui melahirkan rasa syukur kerana hasrat yang telah lama diidamkannya itu untuk bertemu akhirnya membuahkan hasil walaupun pertemuan itu hanya secara spontan tanpa dirancang awal.

Menurutnya, selama ini beliau hanya mengenali Tuan Guru hanya dalam media masa dan televisyen sahaja, tanpa bertemu secara dekat.

“Alhamdulillah Tuan Guru bersedia menerima kunjungan hormat saya dan suami dan pertemuan ini sebenarnya tiada sesuatu yang istimewa sebenarnya, maksudnya tiada agenda apa-apa.

“Orang kata sepanjang hidup ni nak juga lah bertemu dengan Tuan Guru kerana saya begitu menghormati beliau secara peribadinya,”ujarnya lagi.

Setelah bertemu dengan Tuan Guru, beliau semakin mengenalinya sambil menyifatkan Tuan Guru seorang yang berpegang pada prinsip serta ajarannya yang tersendiri.

“Saya selalu datang Kelantan, orang kata nak jugalah bertemu dengan Tuan Guru selaku tuan rumah pada negeri ni dan tidak adalah orang kata istimewa ke apa-apa ke," katanya.

Sementara itu kakitangan Pejabat Menteri Besar serta kakitangan awam lain yang berhampiran dengan pejabat itu turut mengambil peluang untuk bertemu dengan salebriti ternama itu sambil bersalam dan bergambar.


artis-artis lain tu....jgn asyik dok jumpe dato' v.i.p jer....meh jumpe ulama' seperti tuan guru kite ni...ambik berkat skit...jgn jdi jahil smpai biler..

BN hina budaya kaum CINA??? Malukan org Islam??

Memalukan!!!! Itu komen saya ketika membaca laporan Malaysiakini bahawa BN berkempen menggunakan gadis seksi berpakaian menjolok mata. Lebih memalukan majlis nyanyian dengan penyanyi seksi itu diadakan semasa Menteri 'Agama', Ahmad Zahid Hamidi hadir. Jelas inilah Islam yang cuba di bawa oleh Zahid dan BN iaitu tidak mengenal halal haram.

Ini tidak menjadi suatu kesalahan bagi Islam Hadhari kerana nyanyian dengan penyanyi berpakaian menjolok mata sebegini sudah menjadi kebiasaan bagi mereka. Mungkin dalam Islam Hadhari program nyanyian dengan pakaian begitu akan mendapat pahala. Sebab itu Menteri 'Agama' pun hadir dalam program itu.

Lebih mengejutkan Zahid cuba memberikan alasan bahawa nyanyian dengan penyanyi menjolok mata adalah sebahagian daripada budaya Cina.

Betulkah apa yang dikata oleh Zahid ini. Adakah kebudayaan orang Cina suka penyanyi seksi dan pakaian menjolok begini.? Setahu saya kebanyakan pakaian tardisi dan kebudayaan Cina tidak menjolok mata seperti itu. Malah kebanyakan penyanyi dan pelakon opera Cina memakai pakaian ala Kimono Jepun dengan menutup seluruh tubuh mereka.
Dalam sidang akhbar, beliau ditanya mengenai keberkesanan pendekatan nyanyian dan tarian bagi menarik pengundi Cina.

Beliau, yang juga ahli parlimen Bagan Datoh, menegaskan bahawa ia "harus dihormati kerana ia sebahagian daripada budaya Cina." Laporan ini disiarkan dalam Malaysiakini hari ini.
Program nyanyian tersebut diadakan ketika Zahid berkempen pama Majlis makan malam di Kampung Baru Kuala Sepetang - sebuah perkampungan nelayan di DUN Kuala Sepetang di parlimen Bukit Gantang malam tadi.


ana harap jentera PAS dapat menyebarkan pekong BN ini yg jelas terpesong dan membawa ajaran sesat dengan menghalalkan program maksiat sebegini......
hiDup PR.....takbir......ALLAHUAKHBAR!!!!!!!!!!